ZÁKLADNÍ ŠKOLA A MATEŘSKÁ ŠKOLA PUKLICE

Rodiče - děti

 

ZAKÁZAT DĚTEM INTERNET NEBO FACEBOOK? MÁME LEPŠÍ ŘEŠENÍ.

Autor: Renata Konopíková

V minulém měsíci se jako lavina začala šířit informace o nebezpečné hře Modrá velryba, která ohrožuje naše děti na internetu. Mnohé rodiče tato "novinka" vyděsila. Pak nastalo částečné uklidnění. Přišla informace, že jde nejspíš o hoax (poplašnou zprávu) - hra jako taková pravděpodobně neexistuje, jen se její princip snaží někteří dospívající napodobit. Je ale uklidnění na místě? Můžeme informaci o aktuálním fenoménu zase vypustit a dál jet v zaběhnutých kolejích?

Nebo bychom měli zpozornět a zamyslet se, proč naše děti obecně tolik na internetu visí a proč třeba zrovna takovouto "zábavu" vyhledávají?

Následující text vám může poskytnout také inspiraci pro zlepšení vztahů s dítětem v jakémkoliv věku.

 

Čtěte také: CO JE MODRÁ VELRYBA, JAK ZAJISTIT BEZPEČÍ DĚTÍ NA INTERNETU

 

Jak se ukazuje pro mnohé děti a teenagery se o žádnou horkou novinku nejedná. Informace o tajemné hře, která může skončit i smrtí (dovést dítě k sebevraždě), už nějakou dobu po českém internetu a sociálních sítích kolují. Tématu se věnují také někteří youtubeři, které naše děti pravidelně sledují. Spoustu dětí hra děsí, jiné bohužel přitahuje. Hlavní problém tkví v tom, že my rodiče často vůbec netušíme, co děti na internetu dělají...

Není divu. Úkolů, které musíme zvládnout je milion. Všechno se stále zrychluje, v práci nám toho nakládají čím dál víc, pokud jsme OSVČ musíme vynaložit čím dál větší úsilí, abychom se uživili. Pracovní doba se prodlužuje, mnozí si práci berou i domů. Pak ještě obstarat nákupy, domácnost... Když už konečně přijdou na řadu děti, jsme unavení, nesoustředění, většinou v rychlosti vyřešíme jen ty nejdůležitější školní úkoly a nemáme příliš energii poslouchat a vnímat cokoliv dalšího.

Babičky a dědečkové, kteří by pomohli se pomalu ale jistě stali nedostatkovým "zbožím". Doba, kdy rodiny bydlely pospolu je pryč. A i když jsou prarodiče nebo další členové rodiny dostupní, mají často svých starostí dost. Tak se nějak stalo, že nestíháme moc vnímat, co naše děti dělají, možná jsme dokonce rádi, že se na tom internetu nějak zabaví. Nechceme si připustit, že by se jim v klidu a bezpečí domova mohlo dít něco zlého. A tak přestože své ratolesti milujeme, může se nám docela snadno přihodit, že najednou překvapeně civíme na pořezané ruce svého dospívajícího dítěte a nechápeme, jak se to mohlo stát. Proč něco takového dělá?

DĚTEM CHYBÍ OBYČEJNÉ VĚCI

A vlastně nejen jim. Zkuste si přečíst výčet následujících základních potřeb. Možná vám budou připadat tak jasné a samozřejmé, že není nutné o nich psát nebo mluvit. Ale ruku na srdce. Skutečně tyhle obyčejné věci sobě i svým dětem dopřáváte? Opravdu vaše děti tyto naprosto základní, pro spokojený život nezbytné věci mají? Odpovězte si na následující otázky. Jejich účelem není vám způsobit depresi nebo pocit, že jste špatný rodič. Nikdo nemůže zvládat všechno, nebuďte na sebe příliš přísní. Neznamená to, že pokud neděláte vše níže uvedené, nejste dobrým rodičem.

Účelem tohoto textu je získat inspiraci, jak můžeme často velmi jednoduchým způsobem a bez zákazů docílit, že naše děti stráví ve virtuálním světě o něco méně času. A že jim i v reálném světě bude o něco líp.

Jaké obyčejné věci to jsou?

BLÍZKÝ KONTAKT A OPRAVDOVÝ ZÁJEM

"Děti mají být co nejvíc s rodiči. Jen tak mají možnost pozorovat, učit se. Jen tak můžete o sobě vzájemně vědět všechno důležité."

  • Kolik času denně trávíte se svým dítětem?
  • Jak často své dítě vezmete za ruku, obejmete, pohladíte? (Samozřejmě ne proti vůli dítěte, ale i starší děti to potřebují - někdy víc, než ty malé)
  • Mluvíte se svým dítětem každý den třeba alespoň po telefonu, když nemůžete být s ním?
  • Zajímáte se o to, co dítě dělá v době, kdy nejste spolu?
  • Mluvíte s dítětem nejen o školním prospěchu, ale také o tom, jak se ve škole cítí? Jak vychází se spolužáky?
  • Vnímáte, jak často se vaše dítě směje? Zpozorníte, když je dítě smutné?
  • Znáte kamarády svého dítěte? Nejen ty reálné, ale i virtuální?
  • Kolik času je vaše dítě nuceno trávit úplně samo?
  • Není vaše dítě příliš izolované od vrstevníků? Snažíte se ho v takových kontaktech podpořit?
  • Sednete si někdy s dítětem k počítači a zahrajete si s ním jeho oblíbenou hru nebo se společně podíváte na to, co ho aktuálně na internetu nejvíc zajímá?
  • Povídáte si alespoň večer s dítětem o tom, co v daném dni zažilo, co se mu podařilo a co naopak vnímá negativně?
  • Berete děti s sebou (nebo to těm starším alespoň nabídnete) při jakékoliv možné příležitosti (bez ohledu na příp. reakce okolí)?

Tipy pro vytížené rodiče (kde vyšetřit čas nebo získat pomoc):

  • pokud máte, zapojte babičky a dědečky (i když třeba nedělají úplně vše podle vašich představ, kontakt se seniory je pro děti také důležitý)
  • domluvte se s kamarády nebo známými, kteří jsou s dětmi doma
  • najděte si paní na hlídání a výpomoc v domácnosti (nevnímejte to jako selhání, děláte to pro dítě, i vy pak na něj budete mít víc času)
  • přihlašte dítě do kroužků, které ho budou bavit a rozvíjet jeho dovednosti nebo talent
  • využijte rodičovskou kontrolu internetu (např. na stránkách https://www.kaspersky.cz/si můžete zdarma stáhnout 30 denní zkušební verzi produktu Kaspersky Internet Security - multi-device s modulem rodičovské kontroly)
  • zvažte možnost úpravy pracovní doby
  • zvažte možnost změny zaměstnání nebo pracovního zařazení
  • zajímejte se o alespoň částečnou možnost homeoffice (práce z domova)
  • teplá večeře není nutná (zajistěte dítěti ve škole teplý oběd)
  • nákup si můžete nechat přivézt domů
  • vnímejte plně své dítě v každém společném okamžiku (využijte k rozhovoru např. cestu do školy místo přemýšlení o práci)

SPOLEČNÉ REÁLNÉ ZÁŽITKY

"Měla jsem velmi problematický vztah se svou dospívající dcerou. Teprve když jsem spolu vyrazily na několikadenní výlet, změnilo se to, našly jsme k sobě cestu."

  • Jak často jdete s dítětem na procházku, jedete na výlet, hrajete hry, společně sportujete? (Umíte to ještě bez mobilu a interentu?)
  • Účastní se děti vašich setkání s přáteli?
  • Kdy jste byli s dětmi naposledy v divadle, kině, na koncertě nebo na výstavě?
  • Chodíte společně nakupovat?
  • Smějete se společně?
  • Pořádáte s dětmi společné oslavy narozenin a dalších důležitých okamžiků?
  • Zná vaše dítě alespoň nejbližší příbuzné, stýká se s nimi, komunikuje s nimi? Podporujete ho v tom?
  • Trávíte společně s dětmi dovolenou a větší část prázdnin?
  • Berete své dítě občas s sebou do práce, aby mělo možnost vás vidět v jiném prostředí a pozorovat, co děláte?
  • Zapojujete dítě nenásilně do jakékoliv (domácí i jiné) práce? Necháte ho, aby vám pomáhalo všude, kde o to jeví zájem?

POCIT BEZPEČÍ

"Stačílo by mi bývalo, kdyby mě někdo vzal za ruku nebo mě objal a řekl mi, že to zvládnu. Vysvětlil mi, co se děje a že to, co cítím, je normální. Ujistil mě, že jsem neudělal(a) nic špatného a že jakýkoliv problém má řešení."

  • Víte, čeho se vaše dítě bojí a proč?
  • Pomáháte svému dítěti překonat situace, ve kterých cítí nejistotu nebo obavy? Ať už BLÍZKÝM KONTAKTEM nebo slovy pochopení a podporou při hledání přijatelných řešení)?
  • Nevystavujete své dítě zbytečně informacím nebo zážitkům, které ho děsí, vyvolávají v něm strach? (TV zprávy, strašidelné filmy, agresivní hry, webové stránky obsahující sex, násilí) 
  • Není vaše dítě svědkem opakovaných hádek nebo domácího násilí?
  • Nezatahujete dítě do partnerských nebo rodinných sporů, nevyužíváte ho jako spojence nebo prostředek pomsty?
  • S dítětem samozřejmě nemusíte být 24 hodin denně, ale ví vaše dítě, že kdykoliv potřebuje pomoc nebo podporu, jste mu k dispozici?

SPOLEČNÉ DOBRÉ JÍDLO

"Jitka nebyla vůbec zvyklá pravidelně jíst. Téměř nikdy se doma nesešli společně u stolu, každý zhltnul ve stoje nebo u počítače něco rychlého, často sladkého. Byla překvapená, jak jí společné pravidelné a kvalitní jídlo zlepšilo náladu, zažívání, vlasy i pleť . Bála se, že přibere, ale spíš ještě pár cm vyrostla. Došlo jí, co všechno dřív ani neochutnala, o co všechno přicházela."

  • Jíte alespoň ve volných dnech společně u stolu ráno, v poledne i večer? (Je to také příležitost si s dítětem povídat - viz BLÍZKÝ KONTAKT, OPRAVDOVÝ ZÁJEM)
  • Dodržujete, že u jídla nemá co dělat počítač ani mobil?
  • Chystáte alespoň ve volných dnech společně jídlo ze základních surovin? (viz SPOLEČNÉ REÁLNÉ ZÁŽITKY)
  • Inspirujete nebo necháte dítě, aby (přiměřeně věku) samo připravilo jednoduché jídlo? Nebo se alespoň podílelo na dalších činnostech souvisejících s jídlem (příprava stolu, nádobí)
  • Dáváte přednost potravinám i nápojům bez konzervantů, umělých barviv a aromat, nadměrného množství cukru?
  • Pije vaše dítě dostatečně a jí dostatek čerstvého ovoce a zeleniny? (Pokud odmítá, zkusili jste čerstvě vylisované šťávy?)

PRAVIDELNÝ POHYB (IDEÁLNĚ VENKU)

"Petr měl opakované zdravotní problémy. Odráželo se to i na jeho psychice. Nikdy by mě nenapadlo,že stačí tak jednoduchá věc. Chodit pravidelně každý den alespoň na hodinu ven, projít se nebo jet na kole. Už během pár dní bylo znát zlepšení a během několika týdnů mu bylo úplně dobře."

  • Kolik hodin denně tráví vaše dítě venku?
  • Jak často vy sami trávíte s dítětem čas v pohybu venku? (Např. procházky, jakýkoliv sport, práce na zahradě)
  • Má vaše dítě alespoň hodinu denně nějaký pohyb? Podporujete pohybové aktivity, které ho "táhnou" ven? (Pohybové kroužky, které ho baví a alespoň částečně se odehrávají venku. Koupíte raději kolo nebo brusle než nový počítač? Nevozíte dítě zbytečně do školy nebo na kroužky? Posíláte ho pěšky na nákup? Má psa, kterého musí pravidelně venčit?)

ČAS PRÁCE, ČAS ODPOČINKU

"Najednou jsem si uvědomila, že jsem jako stroj. Neustále soustředěná na plnění úkolů, po většinu dne zahleděná do počítače nebo mobilu. Došlo mi, že skoro nechodím ven, nesportuji, nesetkávám se s kamarády, nerelaxuji, nenajdu si čas na věci, které mě těší. Od mala jsem slyšela, že práce je důležitější než zábava. Skončila jsem v nemocnici - vyčerpání organismu."

  • Chodí vaše dítě včas spát? Dostatek spánku je pro regeneraci a zdraví (nejen) dítěte nutný, nastavte si (společně) HRANICI přiměřenou věku.
  • Kladete na odpočinek dítěte stejný důraz jako na plnění povinností?
  • Dodržujete prázdniny jako čas určený k odpočinku a regeneraci nikoliv čas určený k dohánění školních "restů"?
  • Má vaše dítě také dostatek nijak neorganizovaného času? Času, kdy může dělat cokoliv, co se mu chce? Kdy nemusí dělat vůbec nic? :-)
  • Pokud od dítěte slyšíte často slovo nuda nebo vás "zlobí", nechybí mu naopak nějaká smysluplná činnost nebo úkoly? Zájmové kroužky?

VOLNOST I HRANICE, LÁSKA BEZ PODMÍNEK

"To, že vaše dítě milujete ještě nezaručuje, že se cítí milováno."

Víte že...

  • Nastavení rozumných hranic dává dětem POCIT BEZPEČÍ?
  • Děti, které nemají vymezené hranice, necítí přirozenou rodičovskou autoritu a nejsou na ně kladeny téměř žádné požadavky (rodiče se vyhýbají usměrňování i ve chvílích kdy je to potřeba) jsou často rozladěné, neovládají své pocity a později jim chybí zodpovědnost?
  • Přílišná benevolence (dítě má absolutní volnost ve všem) je jen jiným druhem zanedbávající výchovy?
  • Máte nastavené HRANICE, co je na internetu v pořádku a co je nebezpečné? Kolik času denně na něm dítě může být?
  • Trváte důsledně na tom, aby se dítě nevěnovalo aktivitám, které ho ohrožují nebo mu škodí (případně ohrožují nebo škodí jeho okolí), ale zároveň mu poskytnete volnost a podporu ve výběru vhodnějších, alternativních aktivit?
  • Může vaše dítě svobodně vyjádřit, co si myslí nebo cítí, aniž by mělo strach z vaší reakce? Aniž byste jeho pocity negativně posuzovali nebo odsuzovali?
  • Nevyjadřujete lásku dítěti jen tehdy, když se chová podle vašich představ nebo přinese dobré známky?
  • Zamysleli jste se, kdy vy sami nejvíc potřebujete cítit lásku? Není to právě ve chvílích, kdy se vám nedaří, máte zlost, vztek nebo jste smutní ?
  • Umíte dát svému dítěti po případném sporu nebo hádce najevo, že se na vašem vztahu nic nemění? Máte ho stále stejně rádi?

Víte že:

  • Když musí dítě plnit požadavky, aby bylo milováno, stává se úzkostným a pochybuje o své vlastní hodnotě?
  • Nejvíc pro dítě uděláme, dostává-li spoustu lásky jen tak. Tento zdravý předpoklad, že je stále milováno, vytváří základ, ze kterého dítě prospívá a vyrůstá v citlivého, milujícího a schopného dospělého člověka.

RESPEKT

"Je pochopitelné, že si o rybě myslíte, že je hloupá nebo nešikovná, když ji nutíte šplhat. Zkuste ji pustit do vody."

  • Chováte se k dětem se stejným respektem, s jakým chcete, aby se chovali ony i všichni ostatní k vám? (Respektujete např. zejména u starších dětí jejich soukromí? Umíte se dítěti omluvit, přiznat svoji chybu, pokud se stane?)
  • Řídíte se tím, co intuitivně cítíte, že právě vaše dítě aktuálně potřebuje? Nebo spíš tím, co na to řekne nebo očekává okolí? Případně tím, jak vychovávali vás? ("Já jsem to taky musel vydržet, zvládnout...")
  • Vedete dítě k tomu, aby respektovalo své potřeby a chovalo se s respektem také ke všem ostatním? 
  • Věříte svému dítěti? Berete jeho pocity a sdělení vážně? Nepoužíváte věty typu "To není tak hrozný", "Vždyť se ti toho tolik nestalo"? (Poslechněte si DÍTĚ MÁ VŽDY PRAVDU)
  • Umíte dítě při každé vhodné příležitosti pochválit? Posilujete jeho zdravé sebevědomí? Nebo ho spíš upozorňujete na nedostatky...
  • Nesrovnáváte permanentně dítě se sourozencem nebo kamarádem, který " je mnohem úžasnější, chytřejší, dokonalejší, hodnější"?
  • Nepoužíváte negativně hodnotící výroky typu "Z tebe nikdy nic nebude", "Ty ses snad zbláznil?", "Jsi naprosto k ničemu"?
  • Berete ohled na individualitu dítěte? (tělesnou konstituci, intelekt, věk, zájmy, schopnosti)?

Nechtějte hned zázraky. Každá snaha se počítá. Nikdy není pozdě začít. Každý den, hodina, minuta, kdy se pokusíte podle jednotlivých tipů cokoliv zlepšit, velmi pravděpodobně způsobí, že vy i vaše dítě budete spokojenější.

 

Čtěte také: CO JE MODRÁ VELRYBA, JAK ZAJISTIT BEZPEČÍ DĚTÍ NA INTERNETU

 

 

Zdroj:

AZ RODINA.cz - informační portál (nejen) pro rodiče, 11.5.2017

Použité zdroje:

Naomi Aldort, Vychováváme děti a rosteme s nimi
Zdeněk Matějček, Co děti nejvíc potřebují
Eva Labusová, O nevhodných přístupech v rodičovské výchově...

 

 

Napište nám

Aktuality školky

Aktuality školy